Koncepcja kształcenia na kierunku Ogrodnictwo zakłada przygotowanie studenta do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej lub podjęcia pracy najemnej przy produkcji sadowniczej, warzywniczej, przy wytwarzaniu roślin ozdobnych, w zakładach zajmujących się obrotem produktami ogrodniczymi a także w biurach projektowych i na obiektach sportowych trawiastych. Student zdobywa wiedzę technologiczną i techniczną z zakresu produkcji ogrodniczej: warzywnictwa, sadownictwa i roślin ozdobnych. Zapoznany jest również z treściami dotyczącymi metod analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem ogrodniczym oraz zasadami funkcjonowania rynku rolnego. Zdobywa umiejętność przetwarzania danych przy wykorzystaniu techniki komputerowej i poznaje język obcy w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się i korzystanie z literatury z zakresu ogrodnictwa.
Biorąc pod uwagę potrzebę zdobycia umiejętności praktycznych, od roku akademickiego 2013/2014 wprowadzono praktyczny profil kształcenia. Jest to istotne przy założeniu przygotowania studentów do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Okres praktyk trwa 17 tygodni i obejmuje znaczną część okresu wegetacyjnego. Zapoznanie się z zagadnieniami praktycznymi i ich konfrontacja z przedstawionymi treściami w trakcie zajęć realizowanych na Uczelni pozwoli lepiej przygotować studentów do wymogów rynku pracy.
W ramach zajęć specjalistycznych z zakresu Kształtowania Terenów Zieleni absolwent zdobywa wiedzę i umiejętności, wymagane przy wykonywaniu badań studialnych, opracowań projektowych i realizacji w zakresie:
W ramach zajęć specjalistycznych z zakresu Winiarstwa absolwent zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie:
W ramach zajęć specjalistycznych z zakresu Greenkeeping'u absolwent zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie:
W ramach programu student poznaje problematykę regionalną, co umożliwi mu samodzielne pełnienie różnych funkcji w dobrze rozpoznanych realiach. Położenie nacisku na umiejętności praktyczne (zawodowe) daje dobre perspektywy zatrudnienia na regionalnym rynku pracy.
Utrzymywane PWSZ w Sulechowie kontakty z absolwentami kierunku ogrodnictwo wskazują, że wielu spośród nich podejmuje samodzielną pracę, zakładając firmy z branży projektowania, urządzania i pielęgnacji terenów zieleni kształtowanej. Podejmują także pracę w architektoniczno-urbanistycznych biurach projektowych. Analizując rynek pracy, od początku prowadzenia opisywanego kierunku kształcenia ze specjalnością KTZ dostrzegamy fakt, że spośród różnych branż ogrodniczych w regionie lubuskim poszukiwani są głównie specjaliści z zakresu kształtowania terenów zieleni – zarówno projektanci jak wykonawcy prac. Ze względu na rozwijający się rynek i ciągłe jego nienasycenie, jest także ciągła możliwość znalezienia pracy w zawodzie. Nowo powołana specjalność Winiarstwo także ma bogatą podbudowę w postaci wieloletnich kontaktów Uczelni z czołowymi producentami winogron w regionie. W związku z możliwością działania absolwentów zarówno w produkcji winogron, przetwórstwie winogron oraz dystrybucji produktów winiarskich, dostrzegamy potencjalnie szeroki rynek pracy dla specjalistów tych branż. Absolwenci specjalności Greenkeeping są kształceni do pracy w zawodzie greenkeepera, czyli osoby zarządzającej utrzymaniem jakości nawierzchni na intensywnie użytkowanych obiektach sportowych, jak np. stadiony i pola golfowe. Rozwój pól golfowych w całej Polsce i brak alternatywnych kierunków kształcenia na innych uczelniach, stwarza relatywnie duże możliwości zatrudnienia dla tego rodzaju specjalistów.
Absolwenci kierunku ogrodnictwo PWSZ w Sulechowie kontynuują kształcenie na studiach drugiego stopnia na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym (dawniej Akademia Rolnicza w Szczecinie), Uniwersytetach Przyrodniczych w Poznaniu i we Wrocławiu, Uniwersytecie Zielonogórskim, SGGW w Warszawie. Absolwenci wybierają na nich kierunki: ogrodnictwo, architektura krajobrazu i ochrona środowiska. Podejście PWSZ w Sulechowie do kształcenia jest zgodne ze wskazaniem dla kierunku ogrodnictwo wyrażonym przez zespół pod przewodnictwem prof. dr hab. Sławomira Podlaskiego w opracowaniu Autonomia programowa uczelni – Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego [MNiSW 2010].
Strona 1 z 2